Ämne: Matematik för årskurs F–2 Ni behöver: Mattehuset och de bifogade kopieringsunderlagen Sammanställning av talen 1–10 och Talen 1–10 (ur Mattehuset Tips och idéer).
Lektionstid: ca 40 minuterLektionsplanering:1. Sätt dig bakom Mattehuset, med eleverna samlade framför dig. Berätta: Det bor 10 figurer i Mattehuset. I det ena rummet bor 4 figurer (öppna dörren). Fråga eleverna: Hur många bor i det andra rummet? Upprepa övningen flera gånger med olika taluppgifter från Sammanställning av talen 1–10.
2. Ta fram talkorten från Sammanställning av talen 1–10. Sätt i talkortet med 10 i taket, och 3 och 7 i rummen. Det bor 10 i Mattehuset. I det ena rummet bor 7 (öppna dörren). Fråga eleverna: Hur många bor i det andra rummet? Upprepa övningen många gånger med de olika talkorten.3. Dela ut kopieringsunderlaget Talen 1–10 till eleverna och låt dem lösa uppgifterna.4. Återkoppling till lektionen. Reflektioner och analys.